
Clyde (Jeffrey Dean Morgan og
Stephanie (Kyra Sedgwick) er nyligt fraskilte og har fælles forældremyndighed over deres to børn,
Hannah (Madison Davenport) og lillesøster
Em (Natasha Calis).
Stephanie er allerede i et nyt forhold med tandlægen
Brett (Grant Show), og Clyde har lige købt et nyt hus. Skilsmissen har taget hårdt på børnene, især Em. Hun håber, at hendes forældre kan finde sammen igen.
Under Clydes weekend med ungerne kører de forbi et garagesalg, og da han mangler lidt af hvert i sit nye hus, stopper de op. Em forelsker sig i en smuk trækasse, som hun får lov til at købe.
Det er en lidt mystisk kasse. Der er indskåret hebraiske tegn på den og låsemekanismen er skjult. Men Em formår at få åbnet den og fra da af forandres hun langsomt.
Kassen indeholder åbenbart en
dæmon fra tidligere tider. Denne dæmon
besætter støt og roligt Em.
Hun begynder at udvise
voldelige tendenser, bliver mere og mere mærkelig, fraværende og
utilregnelig. I starten tillægges hendes adfærd
skilsmissen.
Men det går snart op for
Clyde, at der er helt andre
kræfter på spil.
The Possession er en udmærket gyser fra
Ole Bornedals (Nattevagten) hånd og produceret i samarbejde med gysermesteren
Sam Raimi (Evil Dead). Håndværket fejler bestemt ikke noget, og effekterne er ganske
gode.
Det er især
Jeffrey Dean Morgan (
The Resident og
The Accidental Husband), der trækker filmen op. Det er
fremragende skuespil.
Natasha Calis i rollen som Em giver også gode præstationer. Den unge dame er nok en af de
kommende stjerner på den amerikanske filmscene.
The Possession skulle efter sigende været baseret på en
sand historie! Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg tvivler lidt i mit stille sind. Men det skulle måske gøre historien mere
interessant?
Fire store klaptræer herfra.
The Possession har de elementer, der skal til i en god,
underholdende gyser: Gys,
uhygge og en god historie, der har en lidt anden vinkel med rødder i den
jødiske mytologi.