

Et forelsket par tager på
cykeltur og efterfølgende picnic på en gammel
kirkegård.
De er unge og tiltrukket af hinanden.
Hormonerne raser og de finder en fugtig
krypt, hvor de lader sig rive med af stemningen. Men tiden er løbet fra dem, og da de kommer op fra krypten, er
mørket faldet på.
Kirkegården synes
forandret. Det er som om, den er blevet større og gangstien er på forunderligvis forsvundet. De to unge begynder at blive
panikslagne og det bliver en lang nat, hvor de forsøger at finde udgangen ...
Man skal ikke forvente det store gys fra mesterintruktøren Jean Rollin i
The Iron Rose (La Rose de Fer) - overhovedet ikke. Det er en meget stillestående film, der lægger
fokus på stemningen.
Enhver, der har været på en kirkegård i nattens mulm og mørke, har nok prøvet at blive grebet af en
ulmende panik og nærmest
paranoid tilstand. Dette formår Jean Rollin at gengive flot ved brug af lys og skygge, tåge og fuldmåneskær.
Personligt forstår jeg så ikke visse af de
hysteriske udbrud de to medvirkende imellem. Det virker irrationelt og helt hen i skoven. Men mennesker reagerer jo forskelligt.
Jean Rollin har blandt stået bag film som
Night of the Hunted og
Demoniacs, og han er fænomenal til at skildre stemninger. Især med
erotiske undertoner.
Men man skal, som tilskuer, væbne sig med
tålmod, for det er bestemt ikke adrenalinpumpende film. Derimod sanselige indtryk og smukke optagelser.
Er man til Rollin-film, skal
The Iron Rose da heller ikke mangle i samlingen. Det er en smuk gotisk gyser med et strejf af
sensualitet og paranoia.