

Handlingen udspiller sig lige efter 2. verdenskrig i
Rom.
Her ernærer de to venner, den 15-årige
Pasquale (Franco Interlenghi) og den lidt yngre
Guiseppe (Rinaldo Smordoni), sig ved at pudse amerikanske soldaters
sko.
De slider og slæber for dels selv at overleve
fattigdom og sult, dels for at få deres fælles store drøm opfyldt: Hesten
Bersagliere.
Men hesten koster 50.000 lire og de mangler 5.300. De bliver tilbudt et hurtigt og nemt
job. De skal blot sælge lidt
hælervarer til en spåkone, og så vil de have nok til købet af
Bersagliere.
Men det går galt, og de havner i
ungdomsfængsel. Her bor fem børn per lille celle, og de to
venner bliver desværre adskilt. Det varer ikke længe, før deres venskab bliver sat på den hårdeste
prøve ...
Det er ingen
hemmelighed, at jeg har en stor kærlighed til
Vittorio de Sica værker.
Shoeshine (Sciuscià (Ragazzi)) - eller som den også kendes under den danske titel
I morgen, Mister, er ingen undtagelse. Desværre fængede den ikke så meget hos mig som for eksempel
Umberto D eller
Cykeltyven.
De to drenge,
Franco Interlenghi (Pasguale) og
Rinaldo Smordoni (Guiseppe), giver toppræstationer. Især Rinaldo Smordoni går rent ind under
huden.
Fortællingen starter lidt muntert og giver indtryk af
glæde, trods omstændighederne af fattigdom, sult, nød og kampen for at overleve efter en
krig.
Men dette ændres hurtigt til et meget
dystert og tankevækkende indtryk af
håbløshed, og man sidder tilbage som tilskuer med en frygtelig
uretfærdighedsfølelse.
Det er netop
Vittori de Sicas store force at kunne beskrive mennesker og
følelser, så de er til at mærke. Man kan ikke undgå at føle med alle disse skæbner i
ungdomsfængslet og deres lilleput-samfund.
Selvom
Shoeshine er fra 1946 og i sort/hvid, er der intet fnidder på skiven, og lyden er perfekt. I hvert fald i mine ører.
Jeg kan varmt anbefale at sætte
Shoeshine i afspilleren, hvis man er til en neorealistisk klassiker, som trods sin dysterhed, dog også levner
lidt håb. Ikke meget - men lidt.