
Benny Ekland, journalist fra Norrlands-Kuriren i Luleå, bliver forsætligt kørt ned og
dør.
Kvällspostens kriminalreporter,
Annnika Bengtzon (Malin Crépin), bliver sat på historien, og hun tager til Luleå. Så må hendes mand Thomas passe
hjem og
børn - samt naturligvis sit eget arbejde.
Han føler sig
forsømt og er irriteret over, at Annika hele tiden prioriterer sit arbejde højere end
familielivet. Naturligvis søger han trøst andre steder.
I Luleå finder Annika hurtigt frem til, at der var et
vidne til påkørslen af Benny Ekland. En 15-årig dreng, Linus, har set det hele, og hun
opfordrer ham til at gå til
politiet.
Jo mere Annika graver i Benny Ekdals liv, jo mere bliver hun overbevist om, at hans mord skyldes et
terrorangreb på den nærliggende militærbase for
40 år siden.
Et
attentat, Benny var besat af og var gået i gang med at skrive om.
Det varer ikke længe, før flere og flere
mister livet.
Det er den ukronede svenske krimi-dronning
Liza Marklunds serie om kriminalreporteren
Annika Bengtzon, der nu er blevet filmatiseret, og
Røde Ulv (Den Röde Vargen) er den fjerde af foreløbig seks udgivelser.
De tre første var
Nobels Testamente,
Prime Time og
Hedebølge. Dernæst følger Livstid og En plads i solen.
Røde Ulv (Den Röda Vargan) kommer helt op i omdrejninger. Plottet er rigtig godt
udtænkt, og karakterudviklingen fortsætter på
fornemmeste vis.
I Hedebølge var en af birollekarakterne ministersekretæren
Karina Björnlund (Anna Azcarate), der grundet den politiske skandale får gennemtrumfet en bedre stilling. Dette tager
Røde Ulv op igen. Det er en nydelig lille
finte.
Malin Crépin som Annika Bengtzon bliver bedre og bedre. Nu træder hendes
følsomhed mere i karakter. Aldrig har hun set mere sårbar ud, end da
problemerne på hjemmefronten tårner sig op.
Eminent spillet.
Røde Ulv giver store
forventninger til de foreløbig sidste film i serien.
Spændingen i
Røde Ulv holder fra start til slut og får fint afsluttet alle løse ender. Det er svensk krimi, når det er på det højeste.