

Med denne film, har Lars von Trier begået en ganske modig film, som belyser en af de største skampletter i den amerikanske historie: Slaveriet. I emnets dystre ånd er der da også tale om en både mørk og dyster film.
Men den formår undervejs at trykke på mange kontakter og give masser af stof til eftertanke. Hvordan kan noget menneske f.eks. kalde sig bedre end et andet? Hvordan kan et menneske eje et andet menneske?
Denne film handler i høj grad om moral og etik. Og selv om det amerikanske slaveri måske umiddelbart synes fjernt for flertallet af sofadanskere, så er det faktisk værd at bide mærke i tankerne bag og budskabet i denne film. Stavnsbåndet er trods alt ikke så fjern en skamplet i dansk historie.
Filmen foregår i 1930'ernes amerikanske sydstater. En periode, der var mærket af depression og fordomme. For selv om slaveriet officielt var ophævet mange år tidligere, levede fordommene og forskelsbehandlingen endnu i bedste velgående. Hvilket den i øvrigt gjorde til langt op i 1970'erne.
Historien er velfortalt og, som altid fra von Triers hånd, filmisk flot. Uanset set hvad man må mene om hans film, er der næppe nogen, der kan sætte en finger på hans filmiske håndværk.
Manderlay kan på mange måder ses som en efterfølger til den kontroversielle Dogville, uden dog at komme helt ud på det samme overdrev. Til gengæld er budskabet langt stærkere end i Dogville, igen tvivl om det.
Jeg forstår udmærket, at mange amerikanere har taget Manderlay og Dogville ilde op, da de ser det som et angreb på USA. Sådan ser jeg den dog ikke. Det er i langt højere grad et angreb på menneskeheden og en meget stærk kritik af samme.
Jeg skal ærligt indrømme, at jeg, bortset fra Riget, ikke har været den store Lars von Trier fan, men denne film har åbnet mine øjne for nogle facetter, jeg ikke havde regnet med. Så jeg ser meget gerne mange film af denne type og tilsvarende markante budskaber fra den danske instruktørs hånd.
Det er en meget modig film, som træder på en del ligtorne. Ikke kun i USA, men i flertallet af verdens lande. Det har uden tvivl kostet Lars von Trier de priser, filmen ret beset fortjener for sit budskab. Vi ville da også gerne kvittere med en topkarater, men en decideret mangel på handling trækker gevaldigt ned.