

På et fjeld i den smukke, storslåede færøske natur bor
far (Hjálmar Dam),
mor (Hildigunn Eydfinsdöttir) og deres lille
datter (Lea Blaaberg). Udefra ser alt idyllisk ud, men ...
Inde i huset hersker en
dyster stemning. Det er morgen. Vejret er
smukt og far vil gerne have sin kone og datter med på en lille fjeldtur. Men det er ikke til at vide, hvilken
sindsstemning, mor har.
Hun er
psykisk syg og svinger mellem glæde, hysteri, verbal
ondskabsfuldhed og dyb, dyb sorg. Men denne morgen tegner det godt. Mor får morgenmad på sengen, og selvom saltet til ægget mangler, er mors
humør fint. Indtil datteren kommer til at vælte et glas juice.
Så vil mor
ikke med på tur.
Far og datter tager afsted, vel vidende at selvom mor har sagt, de bare skal
drage derudaf uden hende, vil hun være
vred. Men det må de tage, når de kommer tilbage. Eller det vil sige,
datteren skal.
Far bruger hende som
katalysator for moderens sindsstemninger, og den lille pige må bide mange onde
ord fra mors mund i sig ... Mens far bare gemmer sig i sin
hjælpeløshed.
Ludo er en interessant historie om en
dysfunktionel familie. Det visuelle fejler intet og det dystre soundtrack passer perfekt. Desværre er filmen en meget
langsommelig affære om en lille families dag fra morgen til sen nat.
Man skal være interesseret i den menneskelige
psyke og samspil mellem mennesker, før den fanger. Dialogen er sparsom. Det hele ligger i mimik og alt det
usagte.
Skuespillet er fint. Den psykisk syge mor, fremragende spillet af
Hildigunn Eydfinsdóttir, er for øvrigt Katrin Ottarsdóttir datter. Men det er den lille pige, rørende spillet af
Lea Blaaberg, der rører én. Hendes humør, frygt og glæde
afspejles i hele hendes krop og
mimik.
Desværre føles filmen meget lang, trods den kun varer 69 minutter. Man kunne ønske, at Katrin Ottarsdöttir havde brugt lidt mere
tid på at udbygge karaktererne en anelse mere. Man når aldrig at komme helt
tæt på dem. Skildringen af at det er svært at være syg, men endnu sværere at være pårørende, er godt ramt.
Katrin Ottarsdóttir er en spændende instruktør, der har vundet mange internationale priser, også for
Ludo. Hun blev den første færing, der blev uddannet på
Den Danske Filmskole i København. Desuden er hun også manuskriptforfatter,
skuespiller samt digter.
Ludo bygger således på digtet af samme titel fra hendes første digtsamling "
Eru koparrør í himmiríki?" ("Er der kobberrør i Himmeriget"? fra 2011.
Ludo er et smerteligt,
selvbiografisk drama, som man virkelig kan mærke, skulle ud. Både på skrift og nu også på
filmlærredet.
Katrin Ottarsdóttir har noget på hjerte, også i
Ludo, som absolut er anbefalelsesværdigt. Hvis man vel at mærke væbner sig med
tålmodighed.