

Den unge
Lucie (Chloé Coulloud) skal i praktik hos hjemmesygeplejersken
Madame Wilson (Catherine Jacob i 10 dage.
Lucie starter den 31. oktober og
jobbet er nemt nok. De fleste patienter er sengeliggende og skal blot have en sprøjte. Således også den sidste på ruten, den meget velhavende, berømte danselærerinde
Deborah Jessel (Marie-Claude Pietragalla).
Hun ligger nu i dyb
koma i sit kæmpe hus, som på egnen bliver kaldt spøgelseshuset. Rygterne vil vide, at Deborah Jessel skjuler en
skat et eller andet sted i huset.
Da Lucie senere på aftenen fortæller sin kæreste
William (Félix Moati) om huset, kvinden og skatten, bliver han helt optændt. Her er chancen for at starte et nyt
liv sammen med Lucie.
Meget nødtvunget går Lucie med til at
bryde ind i huset sammen med William og deres fælles ven
Ben (Jérémy Kapone) for at lede efter den skjulte
skat.
Men den gamle, komatiøse
dame i respiratoren vogter over skatten og en dyb dyb
hemmelighed, der ikke skal se dagens lys ...
Livid (Livide) er intrueret af makkerparret
Aleandre Bustillo og
Julien Maury, der er ved at slå deres navne godt fast i den franske ny-bølge horror. De lagde ud med À l'intérieur (Inside) i 2007, og i 2013 kommer Among the Living.
Uhyggen og spændingen bygges langsomt op i
Livid. Bare det at man som seer bliver diskret gjort opmærksom på, at det er den 31. oktober og
Allehelgensaften, gør at man ved, noget uhyggeligt vil ske.
Især hvis man har set Inside, så ved man, at noget
blodigt og skræmmende lurer lige om næste hjørne. Og det gør det skam også i
Livid.
Der er mange små fine
detaljer i Livid, og historien bag den gamle, bevidstløse kvinde fortælles langsomt i små
flashbacks, hvor også hendes
hemmelighed bliver synliggjort.
Der er lagt op til en sideløbende historie i
Livid, som der desværre ikke bliver fulgt op på eller gjort mere tydelig. Det er historien om
Madame Wilson, som instruktørerne nok kunne have brugt lidt mere krudt på at få afrundet. Og det trækker lidt ned i karakteren.
Effekterne er
fine, og der mangler bestemt ikke
gys. Enhver, der har prøvet at befinde sig i et såkaldt spøgelseshus, i mørke med kun en lommelygte, ved hvor skræmmende og
uhyggeligt, det kan virke. Dette gengiver Livid ganske fint.
Selve historien er et dejligt
miks af den klassiske skrækhistorie, splat, mystik og det overnaturlige. Det fungerer fint og sammen med gode skuespilpræstationer - især fra
Chloé Coulloud (Lucie) og
Marie-Claude Pietragalla (Jessel) - gør filmen til en god oplevelse af de mere
horrible.
Hvis man godt kan lide den nye franske
horror bølge, kan jeg da anbefale føromtalte À l'intérieur, Inside, Ils - Them (David Moreau og Xavier Palud), Frontière(s) og
Martyrs.
Livid er nok en af de mest
sanselige horrorfilm, jeg har set i nyere tid. Den forener smukt old school horror med det overnaturlige og
mystiske.