

I januar 1945 styrter et britisk
fly ned udenfor en lille hollandsk by. Selv om anden verdenskrig nærmer sig sin afslutning, er Holland fortsat
besat af nazisterne.
Tyske soldater sættes derfor til at lede efter den ene af flyets
piloter, der nåede at springe ud med faldskærm. Men også teenageren
Michiel (Martijn Lakemeier) ser flyet styrte ned og får kort tid efter krigen ind på nærmeste hold.
Først dukker onkel
Ben (Yorick van Wageningen) op i familiens hjem. Michiel ser op til Ben, som ikke lægger skjul på at han er i
modstandsbevægelsen.
Derpå bliver en af Michiels kammerater dræbt af tyskerne under forsøg på
sabotage. Og kort tid efter finder Michiel frem til den overlevende pilot,
Jack (Jamie Campbell Bower), der i bogstaveligste forstand er gået under jorden.
Michiel forsøger at hjælpe Jack, der er blevet
alvorligt såret i forbindelse med flytstyrtet, med at forsøge at komme tilbage til England. Michiel må dog hurtigt indse, at han ikke kan klare det på egen hånd, selv om han har lovet Jack intet at røbe.
Først bliver onkel Ben inddraget, da Michiel er overbevist om at han kan
få sendt en besked fra Jack til England. Senere må også Michiels søster, der er
sygeplejerske, træde til for at redde Jacks liv, ligesom kaptajnen af flodfærge bliver indblandet.
Det er dog et
farefyldt forehavende, Michiel har kastet sig ud i. Ikke kun leder tyskerne fortsat med
lys og lygte efter den engelske pilot, men det viser sig også hurtigt, at ikke alle er til at stole på.
Eller rent faktisk er, hvad de
udgiver sig for at være ...
Krigsvinter (Oorlogswinter) handler i bund og grund om en ung dreng, der bliver tvunget til at tage
voksne beslutninger. Og dermed næmrest på kort tid går fra at være dreng til mand.
Besættelsen af Holland er anvendt som ramme, og det fungerer faktisk fint. For den
retfærdiggør omstændighederne og de valg, Michiel må tage. Og er med til at tydeliggøre, at livet er både
hårdt og svært.
Selv om
Krigsvinter udspiller sig med hollandske briller, så er det befriende at se, at de tyske soldater ikke skildres så
stereotypt som det ellers ofte er tilfældet. De tyske soldater fremtstilles således som mennesker frem for som følelsesforladte dræberrobotter.
Det har dog ikke afholdt instruktøren,
Martin Koolhoven, fra at skildre den gru, en besat befolkning kan komme ud for. Men det gøres uden at
svælge i detaljer eller overdramatisere.
Alt i alt er
Krigsvinter et ganske udmærket drama. Skuespillet er udmærket og der er mulighed for at nyde smukke
sne- og frostdækkede landskaber i den nydeligt filmede fortælling.