

Efter adskillige succesfulde år i Dubai, vender entreprenøren
Lars Halbo (Anders W. Berthelsen) hjem til Danmark. Med sig har han konen,
Rikke (Lena Maria Christensen), og deres to børn.
Lars skal overtage familievirksomheden, et mellemstort
el- og vvs-firma, da hans far har valgt at gå på pension. Han må dog hurtigt indse, at virksomheden kun lige akkurat
kører rundt, og beslutter at der skal helt andre boller på suppen.
El- og vvs-firmaet begynder derfor at byde ind på en række
kommunale byggeopgaver. Budene er aggressive og licitationerne bliver vundet. Men det vinder ikke point hos konkurrenterne, der benytter sig af
ulovlige prisaftaler i forbindelse med de kommunale licitationer.
Det får storentreprenøren
Christian Storgaard (Flemming Enevold) til at tage fat i den unge Halbo. Lars skal bringes til at se fornuften i, at alle de lokale byggefirmaer deler de
kommunale midler ligeligt mellem sig.
Men Lars har dog ikke til sinds at kaste sig ud i ulovligheder og kommer dermed
på kant med alle de øvrige entreprenører i området. Det bliver starten på stadig større
trusler mod hans virksomhed og ham selv.
Presset kommer hurtigt til også at gå ud over familielivet. Og da også den unge entreprenørs familie kommer i
farezonen, begynder filmen langsomt, men sikkert, at knække for Lars. Spørgsmålet er nu, om han skal rette ind og give kast på sine principper, eller
tage kampen op ...
Kartellet tager fat i rigtig interessant emne og byder på en rigtig god, realistisk historie. Den er da også baseret på
virkelige hændelser. Så der er egentlig lagt op til et brag af en film.
Desværre
halter udførelsen lidt. For eksempel bliver sort og hvidt alt for hurtigt ridset op til min smag, ligesom mange afgørende og væsentlige scener bliver for
komprimerede og dermed slet ikke forklarende nok.
Mange af rollerne virker desuden alt for
stereotype og, en anelse, karikerede. Man kommer heller aldrig helt ind under huden på de forskellige karakterer. Her kunne filmen sagtens have båret noget
mere dybde.
Bevares, skuespillet er skam helt i orden. For eksempel er
Anders W. Berthelsen glimrende i rollen som den unge entreprenør, der ikke går ind for
ulovligheder.
Men
Lena Maria Christensen i rollen som den elskelige hustru og mor får ikke meget at arbejde med. Heller ikke
Flemming Enevold i rollen som den sleske entreprenør. Alligevel gør de begge deres bedste.
Flere af birollerne trækker dog op. Blandt andre
Leif Sylvester som faren, der overrækker virksomhedsnøglerne til sin søn, og
Lars Ranthe i rollen som barndomskammerat og medarbejder, der er kommet ud på et alvorligt skråplan.
Lyd og billede er der intet at udsætte på. Det er
godt håndværk og supplerer handlingen fint.
Alt i alt er
Kartellet er udmærket bekendtskab. Og med sin spilletid på 95 minutter, er den bestemt ikke for lang. Snarere tværtimod, hvis det kunne have givet plads til lidt mere
uddybning af historien og de væsentligste karakterer.
Dermed kan den endelige vurdering af
Kartellet ikke komme helt op at ringe. Men det er dog stadig et aldeles
positiv bekendtskab et pænt stykke over middel.