

Digteren
Rose (Irene Miracle) bor i et gammelt ejendomskompleks i New York.
Hun interesserer sig for litteratur og køber gerne sjældne udgivelser. Til alt held huser ejendomskomplekset også et antikvariat, ejet af den forkrøblede
Kazanian, hvor hun finder en speciel bog.
Bogen, der er skrevet på latin, af arkitekten og alkymisten
E. Varelli hedder
Three Mothers. Den beskriver tre hekse i hver deres by og land, hvorfra de kaster deres
ondskab og
vederstyggeligheder over verdenen og i særdeleshed over dem, der er i nærheden.
De tre mødre er
Mater Suspiriorum, Sukkenes Moder,
Mater Lachrymarum, Tårernes Moder, og sidst, men ikke mindst,
Mater Tenebrarum, Mørkets Moder.
Rose bliver overbevist om, at hendes bygningskompleks netop er hjemstedet for
Mater Tenebrarum. Hun skriver til sin bror,
Mark (Leigh McCloskey), der bor i Rom, om han vil komme til
New York, for hun er bange.
Mark bliver
foruroliget, især fordi der er sket uforklarelige ting hjemme i Rom. Så han tager til New York for at komme sin
søster til undsætning ...
Inferno er anden-delen af trilogien
De Tre Mødre, hvor
Suspiria (1977) er den første.
Mother of Tears afslutter denne selvstændige og uafhængige trilogi i 2007.
De kan sagtens ses hver for sig. For i Dario Argentos univers er der ikke rigtig nogen
sammenhænge.
Dario Agentos
univers - især i
Inferno - er totalt uforståeligt, komplekst og ulogisk. Meget flot filmet i dybe blå og violette farver i stilistiske kulisser akkomponeret af fantastisk musik skabt af
Keith Emerson fra Emerson, Lake & Palmer. Samt et strejf af Verdis
Va Pensiero, tredje sats fra Nabucco - også kendt under Fangernes Kor fra Nebukaneserne.
Men det, at Inferno er så kompleks og
ulogisk opbygget, gør, at man bliver hængende. Og mens man hænger i disse mærkværdigheder, føles handlingen
logisk og
sammensat. Lyder mærkeligt, men man skal nok også være lidt af en
Argento-freak for den fulde forståelse.
Dario Argento har stået bag et utal af film. Blandt andet
Two Evil Eyes og gialloen
Mordets Melodi - begge helt klart anbefalelsesværdige.
Inferno er, som nævnt, en lidt mystisk film og ikke så ligetil og mainstream. Heldigvis for det. Det er
kræs og
guf, og det er bestemt ikke sidste gang, jeg vil se
Inferno.