

Det er
sommer i Stockholm. Kriminalreporter
Annika Bengtzon (Malin Crépin) fra Kvällsposten er kommet hjem fra ferie fra Skærgården.
Hendes mand,
Thomas, og deres to
børn vælger at blive hos Thomas' mor sommeren ud.
Med sommertid er det også
agurketid for avisen. Der kan skrives lidt om sommerens 10 bedste is, lidt om det kommende
valg om syv uger, en
frihandelsaftale med balterne og en svensk oberst, der holdes som gidsel i
Afghanistan.
Ikke de store
nyheder. Indtil en ung stripper bliver fundet voldtaget og
kvalt i en park i Vasastan. Annika Bengtzon og resten af kriminalredaktionen kaster sig over
historien.
Stripperen er den 19-årige studine
Josefin Liljebjerg. Hun tjente sine penge på natklubben
Studio Sex, der ejes af hendes kæreste
Joachim (Johannes Albin Alfvén).
Annika tager kontakt til Josefins veninde,
Patricia (Madeleine Martin). Annika fatter hurtigt sympati for den unge pige, der ligeledes arbejder på Studio Sex, dog som
bartender.
Det viser sig snart, at mordsagen har forgreninger langt ind i
regeringen. Sveriges handelsminister,
Christer Lundgren (Leonard Terfelt), har været på omtalte
natklub, og en regeringsskandale lurer.
Det er den ukronede, svenske krimi-dronning
Liza Marklunds serie om kriminalreporteren
Annika Bengtzon, der nu er blevet filmatiseret.
Hedebølge (Studio Sex) er den tredje af foreløbig seks udgivelser.
De to første var
Nobels Testamente og
Prime Time. Dernæst følger Røde Ulv, Livstid og En plads i solen.
Hedebølge er, som skrevet, nummer tre i serien, og den giver et rigtig godt indblik i Annika Bengtzons tidligere liv, og hvorfor hun er, som hun nu engang er: En engageret kvinde med en stor
retfærdighedssans og et kæmpehjerte, placeret på rette sted.
Selv hendes mand,
Thomas (Richard Ulfsäter), der kan virke lidt vattet i forhold til sin kone, får man
sympati for. For han har det heller ikke nemt med Annika, der altid er på farten og har en tendens til at lukke ham ude. Men i
Hedebølge lukker hun op for sin fortid, og måske kommer han til at
forstå hende bedre.
De forskellige karakterer udvikler sig fint og er kommet tilbage på sporet i forhold til Prime Time, der virkede en anelse rodet og usammenhængende.
Jeg
glæder mig så meget til at se de tre sidste Annika Bengtzon film, og kan næsten ikke
vente med at sætte dem i afspilleren.
Hedebølge er god gedigen svensk
krimi med et godt og gennemtænkt plot, gode skuespilpræstationer og
spænding. Man bliver underholdt hele vejen igennem de 89 minutter, den varer.