

I et stort naturreservat bliver to
camperende teenagepiger brutalt dræbt. I første omgang tror reservatets ledelse, at der er tale om en brun bjørn, der er gået amok. Men da en biolog bliver tilkaldt, står det snart klart, at der i stedet er tale om en
kæmpe grizzly-bjørn.
Mens den menneskeædende bjørn fortsætter sin hærgen, forsøger skovfogeden,
Michael Kelly (Christopher George), at få områdets leder til at lukke reservatet for besøgende. Men i den hellige mammons navn bliver en
gruppe jægere i stedet sendt ud for at dræbe grizzlyen.
Jægerne har dog ikke videre succes og en af dem bliver tilmed selv
offer for den sultne bjørn. Efter en lille dreng og hans mor bliver
sønderevet af grizzly-bjørnen, må Michael Kelly selv tage affære sammen med biologen og en helikopterpilot.
Men den
et ton tunge og fem meter lange bamse har nu ikke tænkt sig at overgive sig uden kamp. Derfor ender det med en
kamp på døden mellem Michael Kelly og menneskedræberen ...
Lyder temaet i
Grizzly lidt bekendt? Altså det der med et af naturens dyr, der pludselig er et frådende,
menneskedræbende monster, og hvor det ender med et opgør mellem dyret og helten? Så er du ikke helt galt på den.
For netop det tema er set masser af gange både før og efter denne film så dagens lys i 1976.
Grizzly kom i kølvandet på Steven Spielbergs
Jaws med identisk tema, og kaldes da også ofte for en efterligning.
Spielberg opfandt dog på ingen måde temaet. Han gjorde det til gengæld til et
populært tema, hvor der tydeligvis var penge at hente fra biografgængere over den ganske verden. Så det undrer ikke, at mange siden har taget det op.
Grizzly er ret beset en horrorfilm, men set med nutidens øjne er der ikke det
store gys over filmen. På ganske samme måde som det mere vandige forbillede, Jaws, heller ikke har den samme skræmmende appeal som for
over 30 år siden.
Det skyldes i høj grad, at vi i dag er blevet langt mere vant til at vold og ødelæggelse nærmest bliver
udpenslet i alle dets makabre detaljer. Her er det langt mere
antydningens kunst, der skal bære gyset.
Og den slags virkede altså langt bedre før i tiden. Netop fordi man ikke var vant til at se blod og iturevne lemmer
drysset med løs hånd ud over skærmen. Så det gør desværre
Grizzly til en lidt tam oplevelse, der ofte i stedet bliver lidt ufrivillig morsom.
Grizzly byder til gengæld på en lang række
naturskønne optagelser, som man ikke kan andet end nyde. Skuespillet er en blandet fornøjelse, men heldigvis gør de ledende kræfter en
god figur, hvilket er med til at løfte det samlede indtryk en del.