

Den unge musiker
Roberto Tobias (Michael Brandon) har følt sig
forfulgt et stykke tid.
En aften efter at have øvet med bandet, er det Roberto, der følger efter
forfølgeren og får indhentet denne i en tom teatersal. Lidt håndgemæng ender tragisk med forfølgerens
død, og Roberto aner ikke sine levende råd.
For et sted oppe på balkonen i teatrets halvmørke stod en
skikkelse og fotograferede hele optrinnet.
Roberto regner med at den ukendte
fotograf vil bruge billederne til pengeafpresning, men intet sker. Til gengæld plages han og hans kone
Nina (Mimsy Farmer) af anonyme telefonopkald.
Det gør det heller ikke bedre, at der dukker fotografier op af
mordet i parrets hjem. Deres hjemlige tryghed er brudt, og Roberto må gå til
bekendelse overfor Nina.
Han inddrager også sin ven
Godfrey "God" (Bud Spencer), som foreslår at ansætte en detektiv til at opklare
mysteriet og give fred i sindet. Detektiven
Gianni Arrosio (Jean-Pierre Marielle) er fortrøstningsfuld. Efter tre år som
privatdetektiv og 84 uløste sager bag sig, må Robertos sag være den, der vender
succesraten.
Men det varer ikke længe, før de første
lig dukker op. Og pludselig er Roberto i overhængende
livsfare ...
Instruktøren Dario Agento kendes fra
Two Evil Eyes,
Mordets melodi,
Inferno og
Pokerspilleren, og han er en
sand mester til at fastholde spænding og intensitet i sine film.
Derudover er han også mester i at indflette en sublim form for
humor i kraft af nogle enkelte birolleskuespillere. I dette tilfælde er det især detektiven Gianni Arrosio, spillet af
Jean-Pierre Marielle, der gør indtryk.
Four Flies on Grey Velvet (4 mosche di velluto grigio) er en
giallo, hvilket nærmest er synonymt med en kompliceret mordgåde. Og det er meget rammende for Four Flies on Grey Velvet.
Som tilskuer bliver man holdt i en
skruestik indtil afsløringen. Plottet er meget ugennemskueligt og måske en anelse søgt - men pyt. Spændingen holder.
Four Flies on Grey Velvet udkommer i en digitalt restaureret udgave, hvilket tydeligt kan ses. Billede og lyd er i
top. Derudover er der indsat cirka to minutter, der i sin tid blev skåret væk.
Disse
to minutter er på italiensk, men faktisk ikke noget man lægger så meget mærke til. Men det ville have været underligt for filmens
helhed, hvis disse minutter ikke havde været der.
Four Flies on Grey Velvet er absolut et gensyn værd på et senere tidspunkt. Også selvom man kender løsningen. Så kan man måske bedre hellige sig de fantastiske bipersoner som
Jean-Pierre Marielle,
Bud Spencer og
Oreste Lionello.