

Alle mennesker har en historie. Med udgangspunkt i denne betragtning vil journalisten
Vivian (Kimberly Liebe) skrive sin første
artikel til The Cronicle.
Hun opsøger derfor opsynsmanden
Frederick (Christopher Kriesa) på en af de ældste og mest berømte
kirkegårde i byen. Han har 10 års jubilæum og vil gerne dele to
skæbnefortællinger med Vivian.
Den første er om
Robert Downing (Daryl Jackson), der skal begraves om et par dage. Det er en frygtelig historie om
hævn, mord, vold og
skæbnens ironi.
Den anden historie er en gammel sag. Det er historien om den gudsfrygtige præst
James Flynn, der bliver anholdt for
kætteri og hvis liv slutter blodigt i det Herrens år
1452.
Begge historier er præget af
vold, men er forbundet på forunderlig vis. Den røde tråd i historierne skal jeg naturligvis ikke nævne her. Dette ville være
hjerteløst.
Olaf Ittenbach er efterhånden en legende indenfor den ekstreme filmgenre. Med
Beyond the Limits har han formået at kreere to meget stramme historier, der dels er forbundet med hinanden, dels hænger utrolig godt sammen
plotmæssigt.
Den gode Ittenbachs univers er som vanligt meget
blodigt og splatterfans skal nok få tilfredsstillet deres blodtørst. Det skorter ikke på ufattelige mængder af pumpende blod, vold, splat,
tortur, nedslagtninger og afskårne
legemesdele.
Men
Ittenbach har valgt at skildre ovennævnte meget
velovervejet og nærmest poetisk, hvis man da kan bruge dette ord i denne forbindelse. Derudover er der tilsat en god portion sort
humor, som det hør og bør sig i denne genre.
Olaf Ittenbach debutterede i 1989 med
Black Past. Derefter er det gået slag i slag med blandt andre Legion Of The Dead (2001),
The Burning Moon (1997),
Garden of Love (2003), House Of Blood (2006), Dard Divorce (2007) samt
No Reason (2010).
Skuespillet er ikke noget at råbe
hurra for. Det er historierne og speciel effects, der bærer hele filmen oppe. Men man er godt underholdt i samtlige 100 minutter og
Beyond the Limits er en af de bedste film, efter min mening, fra Olaf Ittenbachs
syge tankespind.