Seneste opdatering: 7. maj 2017 • Anmeldelser i denne kategori: 256

Medvirkende: Jeffrey Combs, Bruce Abbott, Barbara Crampton m.fl.
Varighed: 86 minutter
  Originalsprog: Engelsk
Distributør: Another World Entertainment
Udgivet: 27. marts 2007
Anmeldt af: Claus Conrad

"Efter et menneskes død kan hjernen kun overleve i seks til tolv minutter." Det er essensen i læren af Dr. Carl Hill (David Gale), en anerkendt forsker og underviser i hjernekirurgi hos Miskatonics University. En lære, som hans nye studerende Herbert West (Jeffrey Combs), der lige er flyttet fra Schweiz til Miskatonics, er dybt uenig i, og der går da heller ikke lang tid, før de to er blevet de værste fjender, og Hill har smidt West ud fra universitetet.

Noget begge forskere til gengæld har til fælles er besættelsen af deres fag, og så sætter West for at modbevise Hill's lære. Han udvikler en reagens, der kan gøre de døde levende igen, og i de første tests på dyr viser hans serum sig til at være overraskende effektiv.

Snart får West dog brug for bedre forsøgsobjekter end døde hunde og katte, og dem er hans bofælle Dan (Bruce Abbott) den helt rette person til at skaffe. Dan er heldigvis ikke kun lægestuderende, men har også adgang til klinikkens lighus, og West overtaler Dan til at smugle ham ind i de dødes rige.

West's reagens viser sig til at virke lige så godt på mennesker, men det kniber med også at genoplive deres moral - og snart er flere døde personer vækket til live og levende personer døde, end de fleste havde ønsket sig ...

Filmatiseringen af H. P. Lovecraft's novelle med samme titel er gennemført med et yderst lille budget, og både det og filmens alder kan tydeligvis ses. Alligevel formår filmen at skræmme til tider og være komisk til andre, hvorfor den kan anbefales til elskere af en god omgang klassisk splatter, hvis man vel at mærke hverken forventer enorm dybde i karakterernes skildring eller en større uforudsigelighed i plotten.

Som sagt så ses filmens alder tydeligvis, ikke mindst i plottet, som ikke lægger skjul på at vægte splatter langt højere end mange nutidige films mere subtile form for horror. Noget der irritererede mig en smule var personernes meget klare adsplittelse i "gode" og "onde" personer. Nu ved jeg ikke, hvor meget af det er dikteret af bogen, men en mere nuanceret skildring af personerne ville efter min mening have gjort historien mindre forudsigelig og dermed mere spændende.

Introen er direkte kedelig og ligner mest en Flash-animation produceret af en børnehaveklasse. Det gør sig heldigvis ikke gældende for titelmelodien, der både er dramatisk og musikalsk og dermed fremhæver de mere skræmmende scener på en god måde.

De første 2-3 minutter foregår i Schweiz og med tysk tale. Da jeg er opvokset i Tyskland kan jeg desværre ikke undgå at bemærke nogle grammatiske fejl i de få tyske sætninger der siges. Også i de danske undertekster er der nogle unøjagtige oversættelser, som giver et forkert indtryk sammenlignet med den engelske version; for eksempel når West betegnes som en af universitetes ansatte ("student") eller når West's nedladende bemærkning "the infernal piece" om Dan's kat bliver til et simpelt "det" i den danske tekst.

Anmeldelsen omhandler en "Special version" fra 2007 og jeg havde derfor håbet på en mere overbevisende remastering af lyden, især med hensyn til surroundkanalerne, når nu coveret skilter med Dolby Digital 5.1. Set i lyset af, at den originale optagelse er foretaget i mono, må man vel give sig tilfreds med et gennemsnitligt stereo-lydbillede i denne version.

RadonHuset
© 2005-2017