Forside
Forside
Alt om det at være katteejet
Sult
Shoeshine Det store stilehæfte Kosakken Taras Bulba Castle Freak
Seneste opdatering: 7. maj 2017 • Anmeldelser i denne kategori: 971
Medløberen (1970)
 
 
  Genre: Drama
Instruktør: Bernado BertoLucci
Medvirkende: Jean-Louis Trintignant, Stefania Sandrelli, Gastone Moschin m.fl.
Varighed: 111 minutter
  Originalsprog: Italiensk
Distributør: Another World Entertainment
Udgivet: 28. januar 2013
Anmeldt af: Johnny Josefsen
 
 
Der er noget dragende ved italienske film, hvad enten der er tale om lavbudgets splatterfilm fra Lucio Fulci (The Beyond, Zombi 2, Rædslernes Hotel), gialloens mester Dario Argento (Four Flies on Grey Velvet) eller de mere kulturelt anerkendte instruktører som Federico Fellini eller, som i dette tilfælde, Bernado Bertolucci kan man næsten altid forvente, at der kræses for den æstetiske side.

Italienerne har en speciel måde at anvende musik på og de har en fin sans for det gode billede. Hvilket blandt andet kan ses i Medløberen.

En film der på en drømmende facon skildrer et Italien før anden verdenskrig. Et Italien, hvor fascismen hersker med en jernnæve. I filmen følger vi Marcello (Jean-Louis Trintignant), der er fanget i midten af et politisk spil.

Marcello er en mand uden rygrad. Han gør, hvad samfundet forventer af ham for at slippe ud af deres søgelys. Dette er en af årsagerne til, at han bliver spion for fascisterne i Rom.

Et arbejde han modvilligt udfører i håbet om at skjule en hemmelighed. Marcello er rædselsslagen. Han er angst for at myndighederne vil opdage, at han i sin barndom medvirkede i et mord.

Det bliver dog problematisk, da Marcello tager på sin bryllupsrejse til Paris. Han får besked på at myrde en professor. En mand, der tidligere var Marcellos håbefulde underviser og forbillede.

Det mest bemærkelsesværdige ved Medløberen (Il conformista) er filmens visuelle side. Man får et indtryk af, at der er lagt et stort arbejde i hver eneste frame.

Billedkompositionerne har masser af dybde og indeholder en rig kompleksitet, der er med til at give hele filmen et nærmest surrealistisk udtryk. Højdepunktet er en af filmens afsluttende scener.

En intens jagt i en tåget skov, der trækker en helt ud på kanten af sædet. Det gode overskygger det negative, for selvom enkelte af karaktererne virker en anelse ensidede og kedelige, er der alligevel nok spænding, vittige bemærkninger og imponerende, visuelle elementer til, at man fastholder interessen.
 
Site search by freefind
FilmnytDVD på Facebook
Akupunktur og massage
© 2005-2017