Seneste opdatering: 7. maj 2017 • Anmeldelser i denne kategori: 56

Medvirkende: Lady, Vagabonden m.fl.
Varighed: 73 minutter
  Originalsprog: Engelsk
Distributør: Buena Vista Home Entertainment
Udgivet: 15. februar 2006
Anmeldt af: Ruth Blichfeldt og Jann Kalf Larsen

Verdens mest berømte romantiske, middag (og kys) i tegnefilmhistorien er jo nok Lady og Vagabondens spaghetti og kødboller i baggården ved Tonys restaurant. Et klip der altid vises omkring juletid, men man skal altså unde sig selv at se hele tegnefilmen om den lille bedårende og snotforkælede cocker spaniel Lady, der møder den ubekymrede strejfende bastard med hjertet placeret det rette sted, nemlig Vagabonden.

Det er Disney-klassiker nr. 15, der nu udsendes i en digitaliseret og renset udgave, og der er virkelig kræset for kvaliteten. Hvis man ikke falder for Ladys bedårende ansigtsudtryk, tja, så er man vist en ganske kold og følelsesforladt person. Man kan simpelthen ikke lade være med at blive revet med i denne smukke historie. Og vagabonden gør med tilgang til og syn på livet en befriende kontrast, så de to skæbner naturligt mødes og forelsker sig.

Lady og Vagabonden er et tidløst mesterværk, der kan ses af alle. Igen og igen. Den rummer alle livets vigtigste aspekter: Lykke, kærlighed, venskab, frygt og alt det, der ligger midt imellem. Alt tegnet med følsom pen i udsøgt kvalitet og lyd.

Vi var to anmeldere, der i den grad bare ville sætte sig på denne perle, så vi løste problemet ved at se og anmelde den sammen, og gæt engang, hvad menuen stod på, inden vi satte os til rette? Jep, nemlig spaghetti og rigtige hjemmelavede kødboller. Dog undlod vi kysset, ligesom stearinlys (ikke smart med nysgerrig kat, der skal undersøge alt her i livet) og musik manglede ved vores middag.

Som vanligt i Disney produktioner er der ekstramateriale. Her i form af ubrugte scener, personlighedstest - din indre gøen, en virtuel hundehvalp, sådan blev filmen til og galleri. Filmen opleves helt klar bedst på et 16:9-TV, altså et bredformat-TV. Så er der nemlig langt mere billede i højden end på et godt, gammeldaws TV, omend man heller ikke med 16:9 undgår sørgerand både foroven og forneden.

Alt i alt er der tale om et mesterværk fra Disney-studiernes hånd. Den omhyggelige og nænsomme digitale bearbejdning af filmen giver filmen det ekstra pift, der burde udløse et par klaptræer ud over det sædvanligt mulige. Selv om filmen til tider er en tåreperser, kan den varmt anbefales til hele familien.

RadonHuset
© 2005-2017