
Dr. Catherine Halsey tager på en mission til planeten Eridanus II. Her planlægger hun at stifte bekendtskab med drengen
John. Eller som hun kender ham:
Kandidat 117.
John består de prøver, han bliver udsat for. Så sammen med mange andre børn, fra hele universet, bliver John "
kidnappet" for at deltage i det særlige program,
Spartan II, dr. Halsey har udtænkt. Et program, der skal ende med at gøre de unge mennesker til fremragende
soldater.
De mange børn bliver trænet hårdt. Både
fysisk og mentalt, og mange bukker under i forløbet. Men træningen viser også, at John er ved at udvikle sig som en
leder, og han får derfor ekstra opmærksomhed. Både fra dr. Halsey og fra træningslederen,
oversergent Mendez.
Flere år inde i programmet bliver mandefaldet endnu større. For alle kandiaterne undergår
kirurgiske indgreb, der gør dem til super-soldater. Men omkostningerne er store, for næsten halvdelen
dør eller bliver invaliderede.
John overlever, og bliver snart efter
udnævnt til oversergent. Og dermed er han og hans folk klar til deres første rigtige mission mod styrker fra
Covenant - en sammenslutning af forskellige rumvæsener ...
Halo: The Fall of Reach, der er baseret på en bog fra 2001, det er oprindelig lavet som en serie på tre afsnit. Men altså her samlet til en hel film. Den samlede spilletid er dog på beskedne
65 minutter.
Som titlen mere end antyder, foregår handlingen i
Halo-universet - et af mest populære spil fra computergiganten Microsoft. Bogen, denne animerede fortælling er bygget på, var i øvrigt det
første spin-off i spiluniverset.
Rent historiemæssigt bærer
Halo: The Fall of Reach at kunne ses uden forudgående kendskab til Halo-universet. Den giver nemlig fint alle de nødvendige
baggrundsinformationer, man savner i for eksempel spillefilmen (der dog også oprindelig blev lavet som en serie)
Halo: Nightfall fra 2014.
Halo: The Fall of Reach er uendelig flot animeret og det virker som om, der virkelig er kælet for detaljerne. Men på et punkt falder animeringen lidt til jorden: Karakternes bevægelser virker nemlig ofte
stive og robotagtige. Synd, når animatorerne ellers har gjort sig så store anstrengelser med alle andre detaljer.
Men alt i alt synes jeg, skaberne af
Halo: The Fall of Reach er sluppet rigtig godt fra opgaven. Historien er
god og fængende, og animation er i det store hele vellykket. Absolut noget, jeg kunne finde på at smide i afspillleren igen.