

Koncernen
Delos brugte milliarder på at skabe en
forlystelsespark for voksne, der skulle kunne leve deres drømme ud i selskab med menneskelignende
robotter. Desværre gik teknologien amok, mennesker blev dræbt,og stedet blev lukket ned.
Denne forudgående handling blev glimrende iscenesat i
Westworld fra 1973. Filmen, der var forfattet og instrueret af
Michael Crichton havde en velspillende
Yul Brynner i en skræmmende rolle som en af roboterne, der pludselig får et eget liv.
Nu er der imidlertid gået nogle år. Og efter at have pumpet
yderligere milliarder i reparationer, forbedringer og yderligere, omfattende
sikkerhedsforanstaltninger, er Delos klar til atter at slå dørene op for oplevelseshungrende besøgende.
For at sikre sig omtale og goodwill, har ledelsen i Delos inviteret journalisterne
Chuck Browning (Peter Fonda) og
Tracy Ballard (Blythe Danner) til at lave en anmeldelse af forlystelseslandet. Journalisterne ankommer sammen med forskellige, udenlandske ledere.
De to journalister beslutter sig for at starte i Futureworld-delen, hvor de skal på en
simuleret rejse til en rumstation. De får selvfølgelig også mulighed for at komme bag
kulisserne, så de ved selvsyn kan få sikkerhed for, at alle tidligere problemer nu er en saga blot.
Noget overraskede opdager Browning og Ballard, at flertallet af forlystelsesparkens
medarbejdere er robotter. Angiveligt for at undgå den
menneskelige faktor, Delos hævder var grunden til de tidligere ulykker.
Browning er dog temmelig overbevist om, at der er noget helt galt. Sammen med Ballard sætter han sig for at
undersøge parken nærmere. Journalisterne opdager, at de, sammen med nogle af de besøgende ledere, er blevet
klonede og at disse kloner skal arbejde for Delos og slå originalerne ihjel.
Browning og Ballard beslutter sig for at
flygte fra forlystelsesparken og
fortælle verden om, hvad der reelt foregår. Men kan de slippe væk i tide ...
Har man, som undertegende, set Westworld, virker
Futureworld som et ualmindeligt
tarveligt forsøg på at spinde lidt guld på forgængerens succes med historien om frygten for at teknologien tager overhånd. Og forsøget er ikke blot tarveligt, det er også direkte
dårligt.
Historien, der er en evighed om at begynde at flytte sig, er så
hullet og usammenhængende, at det nærmer sig det tåkrummende. Så
Futureworld er ikke ligefrem en film, jeg kan anbefale. Andet, måske, som et studie i, hvor dårligt en efterfølger til en succes kan laves.
Bevares. Der er da
noget action hen mod slutningen af filmen. Men, igen, så er action-scenerne desværre
lidet overbevisende.
Egentlig ganske synd. For
Futureworld rummer ellers alle mulighederne for at skrue en knaldgod historie og, dermed, film sammen. Desværre er det i stedet blevet til en temmelig
ligegyldig og overfladisk omgang, der heldigvis hurtigt er glemt igen.