
Ettore Scola er født i 1931 i Trevico (Avellino) i Italien. Han studerede jura på Roms Universitet, men det var
filmen, der trak. Han debuterede som filminstruktør i 1964 med
Se permette parliamo di donne.
Men det var først i 70'erne, han slog i gennem med komedier som
Jalousi' det med blomster (Dramma della gelosia) og
Grimme, dumme og beskidte (Brutti, sporci e cattivi).
Dernæst begyndte Scola at skildre store,
historiske begivenheder set fra en skæv vinkel og gerne helt i gulvhøjde. Men dog stadig med bid, humor og et lunt glimt i øjet.
Som tilskuer føler man sig som en
voyeur. Man deltager som fluen på væggen til små dagligdags begivenheder, mens historien beskrives diskret ude i kulissen og rundt om de deltagende i livet.
Man føler sig en lille bitte smule lusket over at
smuglytte til hemmelige samtaler, se de usynlige tårer i øjenkrogene hos de forsmåede og kan ikke lade være med at smile, når samtaler eller begivenheder bliver
muntre eller
komiske.
Det er en af Ettore Scolas store
forcer, at han formår at sætte fokus på de meget små
detaljer og
nuancer i livet, mens de store verdensbegivenheder blot anes og registreres et eller andet sted i baggrunden.
Det kan være et enkelt
billede, en lille
musikstrofe eller en tændt radio, der kører i baggrunden, der blot antyder, at der skrives verdenshistorie - derude et sted.
Men alt dette bliver samlet i ens
bevidsthed til et element, der danner selve historien i tankerne.
I dette fornemme bokssæt fra
Another World Entertainment, er der samlet
fem underfundige film fra den store mesters hånd.
Klik på titlen og læs den
fulde anmeldelse:
Lidenskab: En ung smuk soldat bliver udstationeret langt fra sit livs kærlighed og må nu leve i enfoldige omgivelser på en kaserne, hvor alle er mænd. På nær oberstens kusine, der er 29 år og
jomfru. Men bestemt ingen skønhed og kan ikke vække en mands begær - eller?
Le Bal: Le Bal er fra 1983 og gennemgår Frankrigs historie fra 1936 til 1983. Skildret fra en danseklub, hvor
musikken, mimikken, personerne og dansen er i højsædet. Her er ord overflødige og Le Bal er derfor helt
ordløs.
La Famiglia: La Famiglia er en imponerende
slægtssaga fra 1987. I 1906 bliver lille Carlos døbt og igennem de næste 82 år beskrives livets gang og Europas historie - kun gennem den store families villa på Via Scipione Emiliano 45.
En fattig mands historie: To naboer, der hver især er trætte af
tilværelsen. Den ene er ung og træt af at trods sin universitetsgrad ikke kan få arbejde. Den anden er ældre og rigtig træt af sin fede, fordrukne kone.
Middag på italiensk: Tag med på ristorante Arturo al Portico og oplev den ægte italienske sødme, charme og livets skæbner. En film, man ikke kan undgå at blive bare en lille bitte smule
forelsket i.
Har man fået endnu mere lyst til at se flere af Ettore Scola's film, kan
Så gode venner var de vist,
Terrassen, og en
En ganske særlig dag varmt anbefales.
Kender man ikke
Ettore Scola og hans jordnære, skæve, forunderlige univers, er bokssættet et godt sted at starte. Hans film kræver sit af tilskueren - ikke mindst tålmodighed, men hvis man giver hans film en chance, venter der store og smukke
filmiske øjeblikke.