Seneste opdatering: 7. maj 2017 • Anmeldelser i denne kategori: 121

Medvirkende: Ulrich Thomsen, Lisa Werlinder, Ghita Nørby, Lars Brygmann m.fl.
Varighed: 100 minutter
  Originalsprog: Dansk
Distributør: Nordisk Film
Udgivet: 2004
Anmeldt af: Ruth Blichfeldt

Christoffer (Ulrich Thomsen) bor i Stockholm, hvor han driver en restaurant. Han er gift med Maria (Lisa Werlinder), der har en fin karriere som skuespiller. De har et fint og harmonisk liv sammen, indtil Christoffers far begår selvmord, for familiekoncernen Stålvalseværket Borch Møller A/S skal drives videre, og det er så Christoffers tunge lod.

Parret flytter tilbage til Danmark, og Christoffer indgår nu i koncernen. For at undgå konkurs, må de få en fusion igennem med Lyon Stål. Christoffer må nu - meget hurtigt - lære spillets regler, og han udvikler sig til en benhård og kynisk forretningsmand, godt bistået af sin mor Annelise (Ghita Nørby), som er en manipulerende og dominerende størrelse. Prisen for at befinde sig på magtens tinde er høj, og det er ikke kun Christoffer, der betaler prisen, men også hans omgivelser.

Det er en meget alvorlig film, og ligesom i "Bænken", beskriver Per Fly på glimrende vis mennesker og deres handlinger. Denne gang er det så overklassen, der får en tur. Ulrich Thomsen leverer et godt og overbevisende skuespil, og svenske Lisa Werlinder er gribende i sin rolle som Maria, der langsomt bliver udelukket fra sin mands liv, eller rettere, hun kommer aldrig til at deltage i deres ægteskab i Danmark, og hendes frustrationer virker så ægte, at det gør helt ondt.

Ghita Nørby, dansk skuespilkunsts grand old lady, leverer som vanligt varen, der er ingen som hende, der kan spille dominerende og følelseskold. Jeg kan kun give stor ros til samtlige skuespillere, de giver alle som en deres roller liv og følelser. Hvis man kan lide Per Flys første film i trilogien om danskere, "Bænken", så vil man bestemt også kunne lide "Arven". Filmen ville have fået topkarakterer af mig, hvis de slettede scener ikke var blevet slettet. De ville give filmen og historien lidt mere mening og forståelse.

Arven løb med hele syv Robert statuetter 2004:

Som årets film
Per Fly som årets instruktør
Ghita Nørby som årets kvindelige birolle
Ulrich Thomsen som årets mandlige hovedrolle
Peter Steen som årets mandlige birolle
Halfan E som årets musik score
samt publikumsprisen

Nu kan man jo bare sidde og vente på den sidste del af trilogien. Det bliver en film om middelklassen. Optagelserne ventes at begynde næste forår, og den foreløbige titel er "Drabet". Jeg glæder mig allerede og væbner mig med tålmod.

© 2005-2017