Seneste opdatering: 7. maj 2017 • Anmeldelser i denne kategori: 121

Medvirkende: Ulrich Thomsen, Mads Mikkelsen, Nicolas Bro
Varighed: 90 minutter
  Originalsprog: Dansk
Distributør: Nordisk Film
Udgivet: 17. oktober 2005
Anmeldt af: Ruth Blichfeldt

Præsten Ivan Fjeldsted (Mads Mikkelsen) driver et lille kollektiv langt ude på landet, helt derude hvor kragerne vender. Hans næstekærlighed byder ham at hjælpe og støtte sine medmennesker - især de lidt skæve med en kriminel løbebane bag sig.

En skønne dag ankommer nynazisten Adam (Ulrich Thomsen) for at afsone 12 ugers samfundstjeneste. Adam bliver modtaget med åbne arme af Ivan og bliver præsenteret for sine samboere: Gunnar (Nicolas Bro), en dybt alkoholiseret kleptomanisk voldtægtsforbryder, Khalid (Ali Kazim) hvis speciale er tankstationsrøverier - men kun Statoil. Han "sparer" sammen, så han kan komme hjem til Saudi-Arabien og mangler kun nogle få af Statoils omsætninger og sidst men ikke mindst, Sarah, en skrubforvirret gravid alkoholiker, der har arbejdet for Verdensnaturfonden og vil frelse verdens sidste fritlevende tigre.

Ivan forlanger ikke så meget af sine beboere, andet end de selv skal finde sig et mål med tilværelsen og udføre det. Adam er en kende forvirret dels over situationen, dels over præstens mærkværdige opførsel, så det eneste mål, han lige kan komme i tanke om, er "ævlekage". Dette passer Ivan fint, og Adam får til mål at passe det store æbletræ i præstegården, plukke æblerne når de er modne og slutteligt bage en æblekage til dem alle.

Ivan, som mesterligt spilles af Mads Mikkelsen har sine særheder og velskjulte hemmeligheder. I hans begrebsverden eksisterer død, lemlæstelse, ulykke og ondskab overhovedet ikke. Den slags findes slet ikke i hans virkelighed, der ligger, man kan vel sige, parallelt med vores virkelighed.

Ivan vender gerne den anden kind til, men han vender aldrig nogensinde ryggen til problemerne, og dem opstår der mange af, efter Adam er ankommet.

Endnu engang er jeg begrebsforvirret. Adams Æbler bliver betegnet som komedie. Bevares, humoren er afsindig dyb, sort, bidende sarkastisk og ironisk, men i min virkelighedsverden er filmen tragikomisk dramatisk, eller hvis jeg skulle bruge finere flottere ord, kunne betegnelsen være: Bidende sarkasme med tragikomiske frenetiske socialrealistiske indslag, der i den grad bryder grænserne for virkelighed og realitet.

Adams Æbler slår rent igennem. Skuespillerne er perfekte, de hører jo også til Danmarks elite. Det absurde og dog respektfulde venskab, Ivan og Adam langsomt udvikler, er fantastisk smukt skildret. Desværre får Nicolas Bro ikke helt så meget spillerum, som jeg kunne ønske. Han er en fremragende skuespiller, måske lidt overset, men hans tid skal helt klart nok komme. I en lille rolle som læge, ses Ole Thestrup, og han leverer som vanligt varen med sin underfundige humor og klare sprog.

Adams Æbler, som udkom den 17. oktober 2005 har allerede sikret sig en guld-DVD. Og for at få denne ærefulde pris, skal DVD'en have solgt mindt 40.000 eksemplarer. Desuden solgte filmen næsten 360.000 biografbilletter sidste år, og blev dermed året bedst sælgende danske film.

Adams Æbler er udtaget til at repræsentere Danmark ved årets Oscar-uddeling, og dette bliver spændende at følge. Instruktøren Anders Thomas Jensen har før prøvet Oscar-suset. Han var nomineret i 1997 og 1998. I 1999 vandt hans kortfilm "Valgaften" den eftertragtede Oscar.

Udover Oscar-uddellingen er Adams Æbler også udtaget til at repræsentere Danmark ved måske USA's mest attraktive filmfestival, Sundance Filmfestival, som løber af stablen i slutningen af januar 2006. Filmen er allerede afsat til Italien, Brasilien, Thailand og Malaysia. I skrivende stund forhandles der også med Tyskland og Frankrig, og det kan heller ikke undre, at der er forhandlinger i gang om rettighederne på det amerikanske marked.

Adams Æbler er en film i absolut særklasse, som man bare skal se. Det er en film, der helt klart indfrier enhver forventning om humor, alvor, originalitet, klicheer, provokation, tro, håb, kærlighed og alt det, der ligger imellem - kort sagt livet - barberet ned til en æblekage. Eminent.

RadonHuset
© 2005-2017